Waar staan we voor?

Missie: We streven naar optimale ontwikkelkansen voor kinderen. 

Het is onze taak ervoor te zorgen dat alle kinderen een plek op een school hebben die past bij hun kwaliteiten en mogelijkheden. We streven daarmee naar optimale ontwikkelkansen voor kinderen.  

Passend onderwijs moet ervoor zorgen dat elk kind het beste uit zichzelf haalt. Daarom moeten alle scholen ervoor zorgen dat hun onderwijs- en onderwijsondersteuningsaanbod aansluit bij de behoefte van hun leerlingen. Voor deze maatschappelijke opdracht zijn de deelnemers van het swv gezamenlijk verantwoordelijk.  

Visie: We bieden alle kinderen in Noord-Limburg kwalitatief goed onderwijs, waar mogelijk thuisnabij en in het regulier onderwijs.  

Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben wordt passend onderwijs zoveel mogelijk geboden op de reguliere basisschool, waar leerkrachten en scholen zich voortdurend ontwikkelen om dit zo goed mogelijk te doen.  Daarom spreken we ons uit voor de route naar inclusief onderwijs. Dit betekent dat we ons onderwijs zo inrichten dat leerlingen zich – zo thuisnabij en zo regulier mogelijk – optimaal kunnen ontwikkelen. 

We begrijpen dat voor sommige kinderen gespecialiseerd onderwijs – al dan niet tijdelijk – beschikbaar moet zijn. Voor deze groep is er een dekkend netwerk van gespecialiseerde voorzieningen.  

Leidende principes 

Dit swv verhoudt zich in zijn handelen tot zijn missie, visie en leidende principes. Het swv is verantwoordelijk voor de kwaliteit van een dekkend aanbod van passend onderwijs en onderwijsondersteuning in de regio, waarbij de verantwoordelijkheid voor de uitvoering bij de schoolbesturen ligt. Zij kunnen alleen of in wisselende samenwerking lokaal verschillende uitwerkingen realiseren. Onze visie op die samenwerking vertaalt zich in vier leidende principes: 

  1. We zijn samen verantwoordelijk voor alle kinderen.
  2. De verantwoordelijkheid voor de uitvoering ligt bij de schoolbesturen. 
  3. We bieden passend onderwijs regulier en inclusief. 
  4. We vertrouwen op elkaars professionaliteit en zijn aanspreekbaar op ons handelen. 

Deze leidende principes betekenen voor ons dat we streven naar passend en inclusief onderwijs dat kinderen ondersteunt  in hun ontwikkeling en hen voorbereidt op een samenleving waarin iedereen naar behoefte en vermogen mee kan doen. Een samenleving waarin iedereen er als vanzelfsprekend bij hoort, ervaart dat hij erkend en geaccepteerd wordt en contact kan maken met zijn omgeving.  

Voor ons als swv is het daarbij een voorwaarde dat we alle kinderen in beeld hebben en we uitgaan van erkende ongelijkheid. Door elkaar te ontmoeten creëren we de gelegenheid successen en dilemma’s met elkaar te delen en elkaar hulpvragen te kunnen en durven stellen. We moeten ons gezamenlijke aanbod goed kennen, dat vraagt om ontmoeting en verbinding. Op die manier leren we van elkaars goede praktijken bij de uitvoering van passend onderwijs, een passend aanbod zien we als voorwaarde bij ons streven naar inclusief onderwijs. 

Onderzoek naar onze kwaliteit

Elke vier jaar voert de Inspectie van het Onderwijs onderzoek uit naar de kwaliteit van elk Samenwerkingsverband. De laatste keer dat de inspectie haar vierjaarlijks onderzoek bij het Samenwerkingsverband PO Noord-Limburg uitvoerde was op 16 december 2022. Op basis hiervan stelde de inspectie een rapport vast. In dat rapport vermeldde de inspectie enkele tekortkomingen en gaven zij opdracht tot een herstelopdracht. Het Samenwerkingsverband heeft de tekortkomingen ter harte genomen en gewerkt aan een verbeterslag. Op 10 juli 2023 heeft het voortgangsgesprek plaatsgevonden en op 30 oktober 2023 hebben wij het rapport ontvangen waarin staat opgenomen dat alle tekortkomingen met een voldoende worden beoordeeld. Hiermee wordt aan alle wettelijke verplichtingen voldaan en is de kwaliteit volledig op peil.