Veelgestelde vragen
Wat is passend onderwijs:
Passend onderwijs betekent dat het onderwijs voor iedere leerling passend is bij zijn of haar onderwijsbehoefte en mogelijkheden. Het is de ambitie om binnen het regulier basisonderwijs, en waar nodig in het speciaal (basis)onderwijs, een zodanig gedifferentieerd onderwijsaanbod te creëren dat ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen.
Wat betekent hulp en ondersteuning op de school:
Elke school geeft hulp aan kinderen die dat nodig hebben. Dat noem je de basisondersteuning. Wat de school precies voor basisondersteuning geeft, staat in het schoolondersteuningsprofiel (SOP). Als je kind méér hulp nodig heeft, noem je dat extra ondersteuning. Dit staat ook in het schoolondersteuningsprofiel. Soms regelt het samenwerkingsverband die extra ondersteuning. Soms regelt de school dit zelf.
Wat is een samenwerkingsverband:
Scholen (schoolbesturen) voor regulier onderwijs, speciaal basis onderwijs (sbo) en speciaal onderwijs (so) werken in een bepaald gebied samen om te zorgen voor passend onderwijs. Dat heet een samenwerkingsverband (SWV). Het is onze taak ervoor te zorgen dat alle kinderen een plek op een school hebben die past bij hun kwaliteiten en mogelijkheden. We streven daarmee naar optimale ontwikkelkansen voor kinderen. Hoe we dat doen spreken de scholen in het samenwerkingsverband samen af. Sommige samenwerkingsverbanden verdelen het geld voor passend onderwijs onder de scholen. Daarmee zorgen de scholen zelf voor extra hulp voor de leerlingen. In andere gevallen regelt het samenwerkingsverband zelf de extra hulp. Het is goed te weten wat de afspraken zijn in jouw samenwerkingsverband. Deze afspraken staan in een ondersteuningsplan. Zie hiervoor het kopje downloads en links.
Wat is een OPP (ontwikkelingsperspectief):
Als jouw kind meer nodig heeft dan de basisondersteuning, maakt de school een plan. In dat plan staat hoe de school jouw kind gaat helpen om zich fijn te voelen en zo goed mogelijk te kunnen leren. Dat doet de school met doelen om aan te werken. Dit plan heet een ontwikkelingsperspectief. Ook als je kind op speciaal (basis) onderwijs zit, of daarnaartoe gaat, moet de school een ontwikkelingsperspectief maken. Meestal doet de intern begeleider (IB’er) dat. De school praat met jou over de doelen die in het ontwikkelingsperspectief komen. En over hoe de school je kind gaat helpen die te halen. Het ontwikkelingsperspectief bestaat ten minste uit twee delen, het uitstroomprofiel en het handelingsdeel. In het uitstroomprofiel staat naar welk niveau van vervolgonderwijs de school met jouw kind toewerkt. Op welk niveau is jouw kind aan het eind van de basisschool? En wat voor soort onderwijs kan jouw kind volgen ná de basisschool?
Het andere deel van het ontwikkelingsperspectief is het handelingsdeel. Dit gaat over de extra hulp die jouw kind krijgt om de doelen te bereiken. Ook hierover overlegt de school met jou. Over het handelingsdeel van het ontwikkelingsperspectief moeten jij en de school het samen eens worden. Dit heet instemmingsrecht. De school vraagt jou dan meestal om een handtekening te zetten om te laten zien dat jij het ermee eens bent. De school moet minimaal één keer per jaar met jou over het ontwikkelingsperspectief praten.
Mijn kind loopt vast op school, bij wie kan ik terecht voor hulp:
Heb je zorgen, neem dan eerst contact op met de leerkracht van de school van je kind. Deze denkt graag met jou mee. Heb je als ouder of als leerling/jeugdige een vraag die niet door school beantwoord kan worden dan is het ook mogelijk om rechtstreeks contact met ons (samenwerkingsverband PO Noord-limburg) op te nemen.
Wat is een TLV (toelaatbaarheidsverklaring) en waarvoor heb ik die nodig?
Een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) is een document dat aangeeft dat een leerling toelaatbaar is tot het speciaal onderwijs of voortgezet speciaal onderwijs. Dit wordt ook wel gespecialiseerd onderwijs genoemd. De TLV wordt afgegeven door het samenwerkingsverband voor passend onderwijs.
Mijn kind heeft geen motivatie voor school. Wat kan ik doen?
- Vraag je kind wat het moeilijk of vervelend vindt aan school en toon begrip.
- Help met het maken van een haalbare planning voor huiswerk en ontspanning.
- Geef complimenten bij kleine successen en benadruk positieve aspecten van school.
- Overweeg hulp van een mentor, studiebegeleider of coach
Hoe kies ik de juiste school voor mijn kind?
- Bezoek open dagen en praat met docenten om een indruk van de school te krijgen.
- Kijk naar de onderwijsvisie van de school en hoe deze aansluit bij de behoeften van je kind.
- Vraag naar de ondersteuning die de school biedt bij leerproblemen of andere uitdagingen (schoolondersteuningsprofiel van de school).
- Bespreek samen met je kind wat hij/zij belangrijk vindt in een school.